Fnulans Inspiratör RÖSTA + viktig information

Som ni vet sen innan så är jag en av Fnulans inspiratörer. Och nu har det blivit en omröstning  bland oss inspiratörer för att rösta fram en favorit. Gå gärna in och rösta HÄR. :)
 
Jag tror inte att jag kommer ha något med vinsten att göra, men det gör ingenting. Men det viktiga för mig, för oss, är att öppna ögonen på ännu flera, och det har alltid vart mitt mål. Och det målet har jag ju delvis nått för informationen har nått fram, och flera har hört av sig till mig för att fråga om råd och tips och sökt hjälp via mig.
 
Dock så behöver vi se till att öppna ännu fler ögon. Se till att ingen av dessa kvinnor glöms bort, för det är ofta så det kan bli. Kvinnan anförtror sig åt sina vänner, som säger åt kvinnan att hon såklart måste lämna den där mannen, men så blir kvinnan kvar eller återvänder gång på gång och du blir arg och tröttnat till slut.. Och det är här INGEN får ge upp. Lämna henne inte i sticket även fast hon återvänder gång på gång, häng kvar trots att hon kanske kommer bli arg och säga elaka saker till dig istället. Tvinga dig inpå, tvinga dig nära henne, för det är inte hennes egen vilja som återvänder gång på gång, det är inte hennes vilja som stöter bort dig gång på gång,  utan de är mannens. Och kvinnor i den här sitsen har blivit lärda att mannens ord är kvinnans lag.
Och en stor del brukar vara isolering. Mannen stänger bort kvinnan från hennes vänner, talar om för henne att hennes vänner är skit och ingentig att ha, och mannens ord är kvinnans lag. Det har hon redan lärt sig. Så vad blir resultatet? 
Stå kvar vid hennes sida, jag vet att det kan vara svårt, men det kommer rädda hennes liv.
 
 
Här under från en mycket informtiv sida kan du läsa om du tror att du befinner dig i en relation med psykisk misshandel. Där finns flera olika alternativ och som det står i början så är det viktigt att veta att OM du känner dig psykiskt misshandlad så är du misshandlad. När man läser och känner igen sig, så finns det inga ursäkter. Jag vet själv hur mycket ursäkter jag försökt hitta på. "Han har jobbat mycket idag.", "Barnen skriker." , "Jag är ju dum." , "Mina ord spelar ingen roll." Men ingenting av detta, eller annat, är ursäkter för att han ska få misshandla dig, bryta ner dig, förnedra dig.
 
Känner du igen dig i texen nedan så ta hjälp av KVINNOFRIDSLINJEN , dom lyssnar och hjälper dig vidare så att du kan få den hjälp du behöver. Om det känns för mäktigt så maila till mig (morhanna2 @ gmail.com) i stället så kan jag vara ditt bollplank. Bara du inte låter bli att lyssna på dig själv, för du är värd att lyssnas på.
 
 
Från VARNINGSTECKEN

"OM DU UNDRAR OM DETTA GÄLLER DIG

Den som blir verbalt och psykiskt misshandlad kommer att tvivla på sina egna känslor och uppfattningar om verkligheten, eftersom det är just det som verbal och psykisk misshandel gör med en människa. Och det är just det som underlättar och hjälper misshandlaren att kunna misshandla dig. Hans misshandel gör dig förvirrad och rubbad ur balans vilket gör dig mer mottaglig för hans kontroll av dig. Du börjar ta in hans osanna och negativa bild av dig. Och du kommer alltmer att tvivla på dig själv, dina upplevelser och även hur du upplevs av andra. Men du ska veta att: om du känner dig psykiskt misshandlad - då blir du misshandlad. Du kan lita på dig själv. Om Du som läser det här undrar om den partner du lever med misshandlar dig verbalt eller känslomässigt - då kan du fundera över dessa saker:

1. Blir du "bestraffad" på olika sätt när du klagar över din partners beteende?

2. Talar din partner om för dig att din upplevelse av det han gör eller inte gör gentemot dig är ditt eget problem?

3. Om han ber dig om ursäkt för saker han gjort mot dig, hur låter han då? Låter han arg eller som om han egentligen inte menar det han säger?

4. Skyller han på dig när du påverkas av hans beteende? Om du gråter och är ledsen när han kallat dig fula saker och kanske kritiserat dig - säger han då till exempel att du är tråkig, överkänslig och dramatisk?

5. Är det alltid "fel" tillfälle att ta upp saker som händer i relationen?

6. Underminerar han på olika sätt din utveckling i livet, t ex din karriär, dina hobbies, ditt sociala umgänge, din personliga utveckling?

7. Förnekar han vad han gjort och sagt till dig, även fast du vet att han gjort och sagt dessa saker?

8. Rättfärdigar han sina sårande/skrämmande handlingar gentemot dig genom att säga att "du fick honom att göra det"?

9. Skrämmer han dig när han är arg? Rör han vid dig när han blir arg?

10. Tvingar han dig till sex eller att utföra vissa sexuella handlingar?

11. Är hans respektlösa, nedlåtande och förminskande beteende gentemot dig ett återkommande beteende, ett mönster? 

12. Visar du själv tecken på att ha blivit misshandlad? Att du känner att du inte kan göra något rätt, att självkänsla och självförtroende minskat, att du är rädd eller vaksam inför honom, att du tänker och känner att problemen inom relationen måste vara endast ditt fel, att du isolerar dig mer och mer från familj och vänner, att du har en känsla av att något är fel, att du känner dig deprimerad?

Allt detta är tecken på att du kan befinna dig i en relation där det förekommer misshandel."


Kommentarer
Postat av: Elina

Det här hjälper på något sätt att läsa då jag har en vän som går igenom detta. Märker att killen börjar vända henne mot mig, men han kommer få det jävligt tufft med mig. Klamrar mig fast för livet. Men ibland vet jag inte vad jag mer kan göra, tyvärr. Särskilt då det är ny information för mig det här och fortfarande bearbetas!

Svar: än mmer få det tufft med dig! Men jag förstår också att det är svårt att ta åt sig och svårt att förstå, och svårt när man vill göra mer än man får tillåtelse till att göra..Många kramar till dig!
Hanna P

2013-12-12 @ 07:52:45 / URL: http://polciirkeln.blogg.se

Kommentera inl‰gget h‰r:

Namn:
Kom ihÂg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0